Jaki smar do przegubów? Rodzaje smarów i ich właściwości

Przeguby są bardzo ważną częścią wielu układów znajdujących się w naszych samochodach. Pomimo że nie są to elementy bardzo awaryjne, wymagają bardzo intensywnego i wydajnego smarowania, ponieważ tylko odpowiednie ich zabezpieczenie przełoży się korzystnie na komfort jazdy. W samochodach wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje przegubów napędowych: zewnętrzne i wewnętrzne – jedne znajdują się przy skrzyni biegów, drugie natomiast przy kołach. Sprawdź jakie smary najlepiej stosować do poszczególnych mechanizmów.

Jaki smar do przegubów zewnętrznych wybrać?

Półosie napędowe w kołach zakończone są przegubami, które niezbędne są do przenoszenia momentu obrotowego ze skrzyni biegów, a także umożliwiają skręt kół. Elementy te posiadają długą żywotność i nie ma określonego czasu, po jakim powinniśmy dokonywać ponownego smarowania. Ich zużycie następuje szczególnie podczas skrętów pod dużym kątem. Charakterystycznym objawem zużycia przegubów jest stukanie w okolicach koła, odczuwalne przy pełnym skręcie, oraz odczuwalne, silne drgania pojazdu. Z czasem dochodzi również do utraty właściwości i uszkodzenia gumowej części przegubu spowodowanego działaniem czynników zewnętrznych – przyczyną tego może być nieprawidłowy montaż lub niedostateczna ochrona przez stary smar. Pęknięcie takowego może prowadzić do szybkiej usterki, chroni on bowiem cały mechanizm przed zanieczyszczeniami oraz pomaga utrzymać smar wewnątrz.

Wszystko więc zależy od samego kierowcy, jego stylu jazdy oraz warunków eksploatacji samochodu. Jeśli jednak ustalimy, że przeguby w naszym samochodzie nie działają całkowicie sprawnie, i postanowimy zapewnić im dodatkową ochronę – jaki rodzaj smaru powinniśmy użyć i jaką ilość smaru zastosować?

Bardzo uniwersalnym wyborem będzie użycie smaru posiadającego w składzie drobinki pyłu grafitowego. Zwiększa on doskonale poślizg na powierzchniach stykowych w miejscach, gdzie występuje największe tarcie, zapewniając ochronę przed uszkodzeniami nawet przy wysokich obciążeniach.

Smar grafitowy nie wywiera żadnego chemicznego wpływu na powierzchnię i przede wszystkim jest bardzo trwały, dzięki czemu zapewnia długotrwałą ochronę, W przypadku przegubów wewnętrznych przy kołach bardzo ważną cechą będzie również jego świetna odporność na działanie wody, oraz znakomite właściwości antykorozyjne.

Jaki smar do przegubu wewnętrznego wybrać?

W zależności od samochodów i mechanizmów używa się wiele różnych rodzajów przegubów. Najczęściej jednak mamy do czynienia z przegubem kulowym, który łączy wahacz i zwrotnicę. Pozwala on na poruszanie się w obu kierunkach równocześnie – wahacz pozwala na ruch w górę i w dół, natomiast zwrotnica pozwala na skręt kół. W tego rodzaju mechanizmach najczęściej stosuje się specjalne smary o znacznie zwiększonej odporności na ścieranie posiadające w swoim składzie dwusiarczek molibdenu.

Główną przyczyną zużywania się takich przegubów są najczęściej zabrudzenia smaru spowodowane uszkodzeniem osłony gumowej. Niestety, czasami bardzo łatwo dochodzi do jej zniszczenia – z czasem guma traci swoje właściwości i wytrzymałość na uszkodzenia mechaniczne.

Smarowanie przegubów kulowych – najlepszy środek smarny od VMPauto

W ofercie sklepu VMPAuto znajdziesz najwyższej jakości, litowy МС SMAR do przegubów kulowych o stałej prędkości szczególnie narażonych na obciążenia udarowe. Cechuje go wysoka odporność na zużycie, doskonała ochrona przed wilgocią i kurzem i wysoka stabilność termooksydacyjna. Nie wpływ on także negatywnie na materiał ochronny, przez co zdecydowanie wydłuża cykl życia jednostek ciernych.

Uniwersalny smar do przegubów CV – doskonałe właściwości i najwyższa jakość

Przegub homokinetyczny inaczej nazywany przegubem CV to urządzenie, które znajdziemy najczęściej w pojazdach z napędem na przednie koła, a także w pojazdach z napędem na wszystkie koła. Jest to często stosowana i skuteczna metoda przenoszenia momentu obrotowego. Przeguby te poddawane są nieustannie dużym obciążeniom, dlatego właściwości smaru molibdenowego sprawdzą się doskonale.

W ofercie sklepu VMPAuto znajdziesz skuteczny МС SMAR do statywowych przegubów homokinetycznych CV. Nadaje się on do smarowania przegubów statywu dowolnego typu pojazdu. Zastosowanie takiego smaru poprawia przyczepność, zmniejsza wyciekanie oleju, zmniejsza wysoką temperaturę, a także a także posiada inhibitory korozji, dodatki przeciwzużyciowe, redukujące ekstremalne ciśnienie i przeciwutleniające.

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą sklepu VMPAuto gdzie znajdziesz smary techniczne doskonale chroniące przed wysokimi temperaturami, wilgocią i tarciem. Brak smarowania w samochodzie może prowadzić do wielu problemów – sięgnij po najwyższej klasy preparaty już dziś.

 

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *